Pokud si někdo pořídí svůj web, nečiní tak jenom pro nic a za nic. Má s ním konkrétní záměry a předpokládá, že těchto záměrů bude dosaženo.
Člověk si tak založí svůj web a očekává, že bude početné publikum třeba hltat jím podávané informace. Nebo se u něj bude inspirovat, bude tu nakupovat, objednávat si služby, kochat se a tak podobně. To podle toho, s jakými úmysly je taková stránka zřizována.
Ovšem nejednou se taková očekávání nevyplní. Internetová stránka vznikne, ocitne se na síti, jenže pak už nic. Pak už ji namísto hojné návštěvnosti provází jen tu větší a tu menší nezájem lidí. Těch, kteří by sem měli zavítávat, jenže nezavítávají.
A to z vlastně naprosto prozaických důvodů.
Podobných stránek je totiž dnes už na internetu přímo neskutečné množství, a proto se usměje štěstí snad jedině na ty, jež se těší přízni internetových vyhledávačů. Tedy nástrojů, které pomáhají uživatelům internetu nalézt právě to, co tito hledají.
Jestliže je do takového vyhledávače zadáno určité klíčové slovo, nalezne tento nepřeberné množství odkazů, kde se dotyčný výraz vyskytuje, a sestaví z nich seznam podle relevance. Tedy podle předem daných kritérií. A z toho vyplývá, že se přízni a tím i vysoké návštěvnosti těší jen ty odkazy, které jsou na předních pozicích, lidem přímo na očích, zatímco na ty ostatní už vesměs nedojde.
A má-li se na tom něco změnit, je nezbytné takovou stránku optimalizovat, čili učinit ji pro vyhledávače zajímavější. Což obnáší potřebu zásahu odborníků na takovou optimalizaci, kteří se dokážou dokonale zhostit takových úkolů, jako jsou kontrola webu a odstranění jeho eventuálních nedostatků, linkbuilding, copywriting, nalezení optimálních klíčových slov a propagace.
Jenom toto vše vede k posunu odkazu na takovou stránku na lepší pozici ve vyhledávačích, což předznamenává její úspěch. Kterého by bez optimalizace nemohlo být dosaženo.